Medi ambient

Medi ambient

Compromís amb la protecció de l'entorn

Compromís amb la sostenibilitat mediambiental

Aquest compromís s'integra de manera transversal en tota l'organització a través d'una política ambiental que alinea el respecte a l'entorn i el benestar social amb els nostres objectius estratègics. Aquesta política està dirigida a minimitzar el nostre impacte sobre el canvi climàtic, a la protecció i utilització de manera sostenible dels recursos naturals, a la gestió dels residus sota models d'economia circular i a la preservació de la biodiversitat.

Política ambiental

  1. 1

    Mantenir una actitud proactiva que, a més de garantir el compliment de la normativa ambiental vigent, ens porti a adquirir compromisos progressivament exigents.

  2. 2

    Prevenir la contaminació mitjançant la sistematització de la nostra gestió ambiental, de manera que ens permeti controlar, mesurar i evitar o reduir l'impacte ambiental associat a la nostra activitat.

  3. 3

    Basar el sistema de gestió ambiental a la millora contínua dels aspectes més rellevants per a l'organització. Per a això fixem objectius quantificables i assignem els recursos necessaris per a la seva consecució.

  4. 4

    Incloure la variable ambiental en la investigació i el desenvolupament dels productes i els serveis que oferim, buscant la rendibilitat de les accions mediambientals que posem en pràctica i identificant noves oportunitats de negociació.

  5. 5

    Fomentar actituds de col·laboració i participació de tots per aconseguir el desenvolupament sostenible. Per a això, la formació i la informació de les persones són imprescindibles en tots els nivells de l'organització.

  6. 6

    Establir canals de comunicació fluids amb autoritats, comunitat local, organitzacions sectorials, proveïdors i consumidors que garanteixin una difusió permanent i de manera transparent dels impactes de la nostra activitat, així com dels recursos i les tecnologies que destinem a minimitzar-los.

Objectius sostenibles

Durant el 2018, com a part dels nostres compromisos per la Salut i la Sostenibildiad, ens fixem uns objectius de millora ambiental per als propers anys i despleguem diverses línies de treball per a la seva consecució, que hem seguit desenvolupant en 2019 i es detallen en aquest capítol. Els objectius més destacats són:


Accions de millora mediambiental

D'acord amb la nostra política ambiental i els aspectes ambientals més rellevants associats a la nostra activitat, a EROSKI comptem amb unes línies de treball que es basen en la millora contínua i s'alineen amb els nostres objectius estratègics. Gran part d'elles es recullen en el compromís 5è de foment d'un consum més responsable, el 6è d'oferir més productes locals i el 10è de facilitar una vida més saludable i sostenible. Aquestes accions de millora afecten diferents etapes del nostre itinerari productiu, de manera que també involucrem als actors externs a la nostra organització en la mesura que puguin contribuir a la reducció de la nostra petjada ambiental.

Productes

A EROSKI creiem indispensable col·laborar amb empreses proveïdores responsables que comparteixin el nostre compromís amb el desenvolupament sostenible per incorporar el factor mediambiental en la nostra oferta. Vetllem perquè tots els processos, des de l'origen de la producció fins a les operacions a la botiga, passant per tota transformació i manipulació, redueixin el seu impacte ambiental. Això inclou l’erradicació de tractaments fitosanitaris postcollita, la certificació de les nostres peixateries amb segells de sostenibilitat, el control de l'ús d'antibiòtics, la incorporació de pràctiques que garanteixin el benestar animal o el foment de gammes ecològiques.

Origen sostenible certificat

Fa dècades que treballem per oferir alternatives més saludables i sostenibles a les persones consumidores. Des de fa anys, comptem amb diverses certificacions, etiquetes i marques que asseguren l'origen sostenible dels nostres productes. Destaquen especialment les nostres marques belle Natural i EROSKI Natur, que exigeixen a tots els seus productes certificacions externes que garanteixen que han estat produïts de forma més natural i respectuosa amb el medi ambient.

Ens esforcem a oferir aliments procedents de l'agricultura i ramaderia ecològica, ja que suposa un model productiu garant de les millors pràctiques mediambientals. El 2019 la nostra oferta va incloure 2.140 productes ecològics acreditats amb diferents etiquetats de certificació, entre els quals destaca el logotip europeu. A més, el 2019 hem treballat per llançar la nostra marca pròpia de productes ecològics, amb les primeres referències disponibles a les nostres botigues des de principis de 2020.

Comprometidos con el bienestar animal

El volum d'ous de gallines criades en sòl que comercialitzem a les nostres botigues ja ascendeix al 45% de les nostres vendes.

em incorporat una nova certificació en Benestar Animal WelfairTM a la nostra carn de porc, pollastre i cabrit d'Aragó EROSKI Natur.

Disposem de la certificació Global G.A.P. d'aqüicultura al peix de criança EROSKI Natur.

Pesca sostenible a EROSKI

El 2019 hem seguit treballant per una Pesca Sostenible de la mà d'organitzacions internacionals de referència. Un any més, hem superat satisfactòriament l'auditoria de certificació de cadena de custòdia de Marina Stewardship Council (MSC) per peix procedent de caladors sostenibles, continuant així com l'únic gran distribuïdor al detall d'Espanya amb taulells de peixateria certificats.

Hem arribat a les 3.144 tones en compres de peix amb certificació de sostenibilitat. Del total, més de 1.880 tones corresponen a peix certificat per Marine Stewardship Council (MSC) que garanteix el seu origen de caladors sostenibles, i 820 tones de peix d'aqüicultura amb segell GGN (GLOBALG.AP Number). A més, destaquen les 392 tones de bonítol pescat a canya i altres 51 tones de peix amb certificat AENOR Tonyina de Pesca Responsable (APR) en les seves compres de conserves.

Ecodisseny d'envasos i embalatges

A EROSKI som sensibles a la creixent preocupació existent en la societat per la contaminació per plàstics que pateix el nostre planeta i, de fet, fa anys que estem realitzant accions que intenten minimitzar-la. El 2018 vam fixar el nostre objectiu d’ecodissenyar el 100 % dels nostres envasos de cara al 2025, amb la finalitat que siguin 100 % reciclables, eliminar el sobre envasat i potenciar l'ús de materials reciclats i d'origen renovable. Per aconseguir aquest propòsit, hem posat en marxa diverses mesures.

Així, permetem al client l'ús dels seus propis envasos reutilitzables, com carmanyoles o tàperes, en les seccions de carnisseria i peixateria. A més, el 2019 vam incorporar una nova bossa de malla reutilitzable com a alternativa a la bossa de plàstic d'un sol ús per a la compra de fruita i verdura a granel.

Tot això va acompanyat d'una aposta per la venda de productes frescos a granel. Això ens permet disposar ja d'aproximadament el 60% de la nostra fruita i verdura a granel. En altres seccions, el percentatge de productes a granel és encara més gran, com en peixateria que supera el 85 %.

A més, apostem per substituir el plàstic per altres materials amb menor impacte ambiental; treballem per eliminar elements de l'envàs que puguin no ser imprescindibles des de la usabilitat o la seguretat alimentària i potenciem l'ús de material reciclat en línia amb el nostre compromís per un model d'economia circular.

Totes aquestes accions són l'inici del nostre full de ruta per arribar el 2025 a una reducció d’almenys el 20 % de les tones de plàstic d'un sol ús dels envasos i d'un 21 % les tones de plàstic convencional dels nostres productes frescos envasats en botiga a 2021.

"Fruites i hortalisses lletges" contra el malbaratament alimentari

Segons l'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO), un terç dels aliments produïts es perd o es malgasta a tot el món. A EROSKI, com a part del nostre compromís amb la sostenibilitat del sector agrícola i contra el malbaratament alimentari, hem apostat per la comercialització de varietats de fruites i hortalisses anomenades "lletges", pel seu aspecte o mida. El 2019 es van comercialitzar a tota la xarxa 566 tones de fruites i hortalisses "lletges".

Pioners en publicar declaracions ambientals d'aliments de marca pròpia

EROSKI s'ha convertit en la primera cadena de distribució de gran consum en publicar declaracions ambientals de productes de marca pròpia, verificades pel programa AENOR GlobalEPD, d'acord amb Regles de Categoria de Producte (RCP) emeses pel Programa International EPD System.

Declaració Ambiental de la llet EROSKI País Basc Declaració Ambiental dels ous EROSKI Natur País Basc

Logística

EROSKI ha obtingut el premi al projecte LEAN & GREEN per part de l'Associació de Fabricants i Distribuïdors (AECOC) gràcies al seu pla d'acció per reduir les seves emissions de CO2 en almenys el 20 % en 5 anys. LEAN & GREEN és la major plataforma europea de col·laboració especialment dirigida a reduir les emissions associades a la cadena de subministrament. En els últims quatre anys EROSKI ha aconseguit reduir un 14,8 % les emissions per transport, fet que suposa evitar més de 15.000 tones d'emissions equivalents de CO2 gràcies a desplegar diferents accions dins del seu nou model de transport centrat en els eixos de l’eficiència i la sostenibilitat.


Botigues ecoeficients

La renovació i ampliació de la xarxa comercial d'EROSKI per a la seva adaptació al nostre model "amb tu" inclou també l'adopció de millores en la seva construcció i gestió d'acord amb criteris ambientals. La nostra aspiració és disposar de supermercats auto abastables d'energia renovable i que assoleixin un balanç de CO2 neutre. Per a això, desenvolupem projectes de R + D + I a les nostres botigues, dels quals és un exemple significatiu la Botiga Zero Emissions d'Oñati (Guipúscoa), que ha renovat el 2019 la seva certificació energètica ISO 50001.

Construcció i equipament sostenible

Apostem per dissenys i equips que consumeixin menys energia i tinguin un menor impacte ambiental. Alguns exemples de mesures implementades són:
  • Optimització de la il·luminació i lluminàries LED: totes les lluminàries són LED d'última generació, que poden ser reciclades i no contenen materials contaminants com mercuri, plom o tungstè. També es controlen les enceses des d'un autòmat que optimitza el seu ús i minimitza la contaminació lumínica a les nits..
  • Instal·lacions de fred més eficients i amb gasos menys contaminants: les mesures mediambientals aplicades a les noves instal·lacions frigorífiques es concreten principalment en la instal·lació d'una central frigorífica negativa de CO2 i la positiva de R134 que aporten un estalvi important d'energia i treballen amb gasos respectuosos amb el canvi climàtic. Aquesta instal·lació incorpora també un sistema de condensació flotant que redueix el consum elèctric.
  • Climatització: per a una òptima climatització, el model energètic incorpora la instal·lació de sistema roof top amb aïllament acústic específic per a habitatges i un sistema de recuperació de calor per a la sala de vendes que se sumen a les pantalles acústiques de la central de fred.

Economia circular

El 2019 es va reduir un 14 % el paper dels tiquets i es van estalviar 45 tones de paper.
  • Minimització de residus: Treballem per minimitzar els residus derivats de la nostra activitat mitjançant l'aplicació de l'ecodisseny als productes de marca pròpia, la promoció d'articles frescos pròxims a la seva data de caducitat i la donació d'aliments aptes per al consum que s'han descartat per a la venda a persones en risc d'exclusió social a través del programa "Rebuig Zero".
  • Gestió i valorització de residus: a EROSKI ens responsabilitzem de què els residus generats a les nostres instal·lacions i botigues siguin gestionats i valorats correctament, fomentant el reciclatge i reutilització com a tractaments prioritaris. Des d'una perspectiva d'economia circular, potenciem processos de logística inversa, des de les botigues fins a les plataformes i empreses proveïdores, que permeten una correcta reutilització i reciclatge dels residus orgànics i inorgànics generats.
  Més informació

Consumidors i consumidores

A EROSKI som conscients que cada persona, en el moment de triar un model de consum sostenible i responsable, pot contribuir a la protecció mediambiental. Dirigim el nostre esforç cap a la formació i conscienciació de les persones consumidores, mitjançant el desenvolupament de campanyes de sensibilització i la publicació de continguts pedagògics a les nostres plataformes web i altres suports informatius. En línia amb aquest objectiu, també fomentem i desenvolupem iniciatives col·laboradores amb la clientela, persones treballadores i les institucions.

Més información