Carta d’Agustín Markaide
Presidente d’EROSKI
Comença una nova etapa, per reforçar i avançar en el projecte EROSKI
2021 ha estat, com el 2020, un any en què els plans no han estat una guia d’actuació útil. I tot porta a pensar que el 2022 mantindrà aquest perfil. La perícia dels gestors i professionals ha hagut de donar resposta a la successió de canvis, en molts casos inversos als que s’havien produït dotze mesos abans, i haig de dir que el resultat obtingut per Eroski ha estat molt positiu tant en els assoliments propis com en l’aportació a la societat
Efectivament, EROSKI ha arribat al final d’una època i n’està iniciant una altra. La situació econòmica s’ha consolidat de manera contínua i l’exercici 2021 mostra un dels millors resultats bruts de l’última dècada. D’altra banda, la situació financera també ha evolucionat favorablement i el balanç al tancament de l’exercici mostra un deute bancari inferior als 1.000 milions d’euros. Emprenem una nova etapa amb la mirada renovada i amb més possibilitats d’actuació. Una etapa en la qual ens proposem reforçar les bases de la nostra activitat i avançar-ne amb fermesa en el desenvolupament.
2021: cap a la normalitat postpandèmia
Per al negoci alimentari, el 2021 ha caminat cap a una normalitat que avui s’anhela i s’ambiciona socialment. Encara sota els efectes de la pandèmia, hem millorat les nostres vendes en una mica més d’un punt sobre 2019. Aquest curs, les empreses de distribució minorista d’alimentació hem retornat a altres sectors part de la quota que havíem manllevat el 2020 i, per tant, hem constatat una reducció del mercat. Així i tot, hem consolidat algunes pràctiques i tendències que veníem observant, com ara l’augment del canal en línia o l’aposta pel producte local.
Però amb un incert futur pròxim
La tragèdia de l’inici d’una guerra a Ucraïna, a Europa, afectarà directament milions de persones i haurem d’estar atents a prestar l’atenció i el suport social necessaris. A més, les tendències inflacionistes, que ja existien amb anterioritat al conflicte bèl·lic, s’aguditzen i afectaran a tots els integrants de la cadena de valor alimentària i, en última instància, a la població en general. Hem de tractar d’esmorteir els efectes de la inflació sobre el consumidor mitjançant la millora de l’eficiència en els nostres processos interns. No obstant això, igualment tenim una responsabilitat envers les baules anteriors, les empreses i les explotacions, que estan també sotmeses a aquestes pressions inflacionistes i que han de poder traslladar-les als preus de venda per poder sostenir l’activitat. El nou equilibri que aconseguim a la cadena de valor haurà de respondre a totes les necessitats en joc, entre les quals, les d’una ciutadania que veurà amenaçada la seva capacitat adquisitiva i reaccionarà davant els qui no ho facin bé.
L’expansió adquireix ritme
El ritme d’expansió amb noves botigues comença a ser més actiu: hem obert o ampliat quinze botigues pròpies mentre que les renovacions han ascendit a 141 botigues. Totes a la zona nord d’Espanya, aquella que definim com a zona prioritària d’actuació i que abasta una ampla franja que va des de Galícia fins a les Illes Balears. I totes aplicant elevats estàndards de sostenibilitat.
A més, cal sumar-hi les 65 noves franquícies, entre les quals el format de ultraproximitat, Rapid, ha experimentat un creixement important
La incorporació de EP Corporate Group com a soci en Supratuc ens permet reforçar el futur del projecte a Balears i Catalunya i, en els pròxims mesos, això tindrà reflex en l’actuació comercial.
Cap a una alimentació més saludable i sostenible
La salut, el medi ambient i el compromís social són tres eixos sense els quals seria molt difícil entendre la manera de fer empresa que tenim a EROSKI.
Des que el 2018 ens marquem el nostre full de ruta cap a un entorn més saludable i sostenible a través dels nostres 10 Compromisos, cada any és un repte. Aquests últims dotze mesos hem constatat que els hàbits de compra dels nostres clients han millorat des de la introducció de l’etiqueta nutricional Nutri-Score. La millora nutricional dels nostres productes és essencial per propiciar hàbits més saludables. Per això hem alliberat de greix de palma tots els nostres productes de marca pròpia en el que ha estat un excel·lent exemple de col·laboració amb els nostres proveïdors d’alimentació.
Com sabeu, la protecció de la salut ha estat l’assumpte estrella en els últims 2 anys, però aquesta realitat no ha ocultat altres reptes socials que ara es recuperen amb força. Per exemple, la descarbonització, a favor de la qual s’ha compromès EROSKI amb la confirmació que serà neutra en emissions de carboni el 2050.
El debat i la construcció social a les quals EROSKI s’uneix contribuint de manera explícita a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible són propòsit comú amb les nostres sòcies i els nostres socis client. Només així s’entén la resposta que ens han ofert en l’elaboració del nostre Pla Solidaritat 2022. Més de 12.400 clients ens han ajudat a triar les causes socials en les quals serem actius enguany. Gràcies a les aportacions dels clients i a les d’EROSKI hem destinat més de 13 milions d’euros a diferents causes socials per combatre la desigualtat, ajudar els qui més ho necessiten i evitar el balafiament alimentari.
L’enorme compromís de les persones d’EROSKI
Els treballadors d’EROSKI hem viscut un temps difícil i exigent. Les persones d’EROSKI hem respost davant la societat amb qualitat i amb calidesa. L’agraïment dels clients ha estat rotund i ens sentim orgullosos per formar part d’aquest magnífic equip.
El nostre projecte cooperatiu s’ha enfortit aquests anys, hem incorporat nous socis que seran 2.000 en els pròxims cinc anys. Encarnaran el mateix esperit al servei de les necessitats de la ciutadania.
Nova època. Nous lideratges
Iniciem una nova etapa amb nous lideratges. Rosa Carabel, Directora General d’EROSKI, és a qui correspondrà la responsabilitat de liderar la nova etapa amb el propòsit de reforçar els fonaments i avançar en els propòsits del projecte. No tinc dubte que, sota la seva direcció, l’ànima de l’organització continuarà treballant al servei de la missió i l’estratègia d’aquest projecte empresarial cooperatiu que busca millorar la salut dels consumidors i la sostenibilitat dels nostres actes i els de tota la cadena de valor.