Carta del President
Els 12 mesos de 2020 han estat excepcionals en la vida de tota la societat. Com en tants altres aspectes, la pandèmia provocada per la Covid-19 també ha tingut els seus efectes en les empreses, tant en el dia a dia de la seva gestió com en la seva planificació a llarg termini. Avui, la situació ens ha obligat a viure, si cap, més propers a l’actualitat.
Em permetran que comenci aquest missatge donant les gràcies a totes les persones que fan possible EROSKI. Persones que, individual i col·lectivament, han estat a l’altura de les demandes de la societat i que ho han fet amb determinació i eficàcia, oferint en tot moment el millor de si mateixes en benefici de la comunitat. Per a cap de nosaltres ha estat una sorpresa la qualitat d’aquesta resposta. Però és imprescindible reconèixer-ho, sobretot quan aconsegueix aquest nivell de dedicació.
La veritat és que la categorització de la nostra activitat com a ‘servei essencial’ ens ha exigit agilitat i rapidesa en la resposta als reptes sorgits.
Ens marcàrem com a màxima prioritat la garantia de la seguretat tant per als treballadors com per als clients. Va ser complicat en els primers moments, però acabàrem certificant els nostres establiments a través del segell de Global Safe Site (Botiga Més Segura) de Bureau Veritas. Al temps, havíem d’assegurar que les botigues estiguessin ben nodrides cada dia. Tota la cadena de valor ha funcionat de manera excepcional i hem aconseguit donar bona resposta a una demanda acumulada que va augmentar significativament als primers moments de la crisi.
La pandemia ha afectat negativament a diversos col.lectius i, per fortuna, hem pogut atendre necessitats apressants de diversos d’ells. Hem donat 1.000.000 de mascaretes a ajuntaments i entitats socials; hem facilitat l’accés a productes de primera necessitat a través de la nostra Targeta Solidària, posada a la disposició de les institucions públiques, i hem donat als Banc dels Aliments l’equivalent a més de 6.5 milions d’aliments. Hem realitzat la compra i l’hem portat a la casa de milers de persones majors. L’any més complicat havia de ser l’any més solidari.
El consumidor ha canviat els seus hàbits de compra i nosaltres hem volgut acompanyar-li en aquest canvi. Ha buscat altres maneres de relacionar-se amb nosaltres i ha utilitzat de manera intensa el canal online i internet. Això suposa un repte de present i futur, perquè allò conjuntural s’ha convertit en estructural. La innovació i la transformació digital de la qual tant es parla en clau de negoci, no és una altra cosa que facilitar la vida al client, fer que trobi productes innovadors, diferents, que tingui una experiència de compra més satisfactòria, àgil i eficient.
D’igual manera, aquest consumidor més omnicanal, està adquirint uns hàbits de consum més saludables i sostenibles. Per facilitar aquesta evolució, EROSKI ha ampliat la gamma de productes Eco/Bio de marca pròpia, tant en frescos com en alimentació no perible. També estem facilitant l’accés a productes d’elevats estàndards en aspectes com la petjada ecològica o el benestar animal i acostant l’origen dels productes al lloc on es consumiran.
Sense solució de continuïtat, l’any 2021 ja està en marxa i des de l’àmbit corporatiu i organitzatiu, EROSKI ha progressat per adequar la seva estructura a la nova realitat. Rosa Carabel és la nova directora general del grup. Els qui tenim la sort de treballar amb ella coneixem el seu talent, tenacitat i habilitat per liderar equips. Rosa estarà al capdavant d’un Consell de Direcció que s’amplia i incorpora àrees que resultaran fonamentals per al futur pròxim com les d’innovació i desenvolupament. Aquests canvis són coherents amb els reptes de l’EROSKI que volem continuar construint, amb l’obertura i transformació de més botigues; amb la inversió en una logística més eficient i sostenible i amb una sostinguda aposta pel producte fresc i de proximitat. No oblidem tampoc el full de ruta que ens marquen els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides als quals volem contribuir de manera decidida en virtut de la nostra adhesió al Pacte Mundial al 2002 i que confirmem anualment amb l’actualització dels nostres Compromisos per la Salut i la Sostenibilitat definits el 2018 gràcies a les aportacions de més de 8000 Socis Clients.
Un dels últims passos que hem donat des de l’àmbit corporatiu és el de la incorporació d’un soci per a compartir la gestió del nostre negoci a Catalunya i a les Illes Balears. Aquesta operació ens situa a un escenari molt positiu per continuar afermant els nostres negocis als citats perímetres i és, sens dubte, un pas definitiu en el procés de reestructuració del deute iniciat a l’any 2009.
Aquest informe anual que tenen entre les seves mans recull interessants dades i detalls que podran confirmar el que he volgut traslladar-los en aquestes poques línies. Espero que els resulti una lectura inspiradora.
Agustín Markaide
President Grup EROSKI