Carta del Consell Rector d’EROSKI
Reflexiono sobre el que ha suposat l’exercici 2019 per al nostre projecte cooperatiu en un moment excepcional, com és la crisi sanitària de la COVID-19, que condicionarà, si més no, el futur immediat de la nostra societat i, per tant, també d’EROSKI. Aquesta situació ha fet palesa la necessitat de quelcom que ens caracteritza com a organització i que el 2019 hem reconegut en el 50è aniversari de la nostra creació: situar les persones al centre de la feina que fem, orientar l’esforç de cada persona en benefici de la col·lectivitat i alimentar la solidaritat amb la societat i, especialment, amb els més desfavorits.
Després de 50 anys de feina cooperativa, el 2019 hem constatat avenços importants en l’adaptació de la nostra organització a les necessitats dels socis consumidors, tot apostant de manera clara en aspectes clau com són la salut i la sostenibilitat. En aquest sentit, el nostre model de governança, en el qual la capacitat de decisió dels socis treballadors i els socis consumidors marca les directrius del nostre projecte, està demostrant la seva eficàcia per fer realitat el nostre compromís amb l’entorn social.
En aquestes cinc dècades han estat moltes les persones que, des de dins de l’organització i des de la col·laboració, la dedicació, la professionalitat i la sensibilitat social, han contribuït de manera decisiva a fer que EROSKI sigui avui un referent en el sector i que la nostra identitat estigui àmpliament reconeguda com a organització solidària i compromesa amb la salut i el benestar social. I, a totes elles, voldria donar-los les gràcies. La nostra evolució com a empresa ha anat de la mà de les transformacions que s’han anat produint en la societat. I les nostres singularitats com a organització ens han permès fer-ho amb certa anticipació. Des dels orígens, hem construït el nostre projecte basant-nos en la proximitat als consumidors i consumidores, que han estat el catalitzador de la nostra feina i les nostres actuacions, per poder adaptar-les a les seves necessitats i els seus hàbits de consum.
El present és ple de nous reptes i estem a punt per afrontar-los amb les nostres fortaleses. Amb el compromís dels socis treballadors i la implicació dels nostres socis clients, la participació dels quals ha estat decisiva en iniciatives compromeses amb la salut i la sostenibilitat, dos elements que són la punta de llança de la nostra oferta al consumidor. Un clar exponent d’aquest compromís és l’obtenció, el 2019, del Premi NAOS, atorgat per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició, i que reconeix la nostra contribució a l’adopció d’hàbits alimentaris saludables entre la població.
El 2019 també ha estat un any de decisions importants en l’àmbit societari. Hem arribat a un acord sòlid per a la reestructuració financera, i la nova Llei de Cooperatives suposa un enfortiment del nostre projecte. Tots dos casos són un bon suport per afrontar el futur amb optimisme i amb il·lusió renovada en la tasca que tenim al davant, per seguir aportant cotes de benestar més altes a la societat en el nostre àmbit d’actuació.Els èxits que s’han aconseguit amb la fórmula de la cooperació i la mirada posada en els consumidors i consumidores han estat molt importants en aquests 50 anys. La nostra contribució al benestar de la societat demostra que la fórmula funciona. Hem de perseverar en aquesta direcció, tenint sempre clar qui són els propietaris i protagonistes del nostre projecte, els socis treballadors i els socis clients. I tot el que EROSKI genera és per a ells, per a la societat en què opera, impulsant iniciatives solidàries i de responsabilitat social, i recordant que el cor de la nostra tasca sempre serà millorar la qualitat de vida de les persones, motiu pel qual es va crear fa 50 anys com a cooperativa de consum, i això ho hem de tenir sempre present.
Leire Mugerza
Presidenta del Consell Rector d’EROSKI