Medi Ambient
Medi Ambient
Compromís amb la protecció del medi natural
En línia amb el compromís núm. 5 d’afavorir un consum responsable, treballem per millorar el disseny i l’execució de la nostra activitat per ser més respectuosos amb el medi ambient i fomentar accions per protegir-los. Aquest model de comportament en relació amb l’entorn és, de fet, un dels principis del Codi de Conducta de la nostra organització.
Compromís amb la sostenibilitat mediambiental
Aquest compromís s’integra de forma transversal en tota l’organització a través d’una política ambiental que alinea el respecte pel medi ambient i el benestar social amb els nostres objectius estratègics. Aquesta política està dirigida a minimitzar el nostre impacte sobre el canvi climàtic, a protegir i utilitzar de manera sostenible els recursos naturals, a gestionar els residus seguint models d’economia circular i a preservar la biodiversitat.
Els principis bàsics de la nostra política ambiental
Accions de millora mediambiental
D’acord amb la nostra política ambiental i els aspectes ambientals més rellevants associats a la nostra activitat, EROSKI disposa de línies de treball que es basen en la millora contínua i s’alineen amb els nostres objectius estratègics. Una bona part d’aquestes es recullen al compromís núm. 5 de fomentar un consum més responsable, el núm. 6 d’oferir més productes locals i el núm. 10 de facilitar una vida més saludable i sostenible. Aquestes accions de millora afecten diferents etapes del nostre itinerari productiu, fet pel qual també involucrem els actors externs a la nostra organització en la mesura que puguin contribuir a la reducció de la nostra petjada ambiental.
Productes
EROSKI considera que és indispensable col·laborar amb empreses proveïdores responsables que comparteixin el compromís amb el desenvolupament sostenible per incorporar el factor mediambiental a la seva oferta. Com a part del nostre compromís núm. 5, dins dels nous compromisos per la salut i la sostenibilitat, vetllem perquè tots els processos, des de l’origen de la producció fins a les operacions a la botiga, passant per tota la transformació i manipulació, redueixin els índexs d’impacte ambiental. Això inclou l’erradicació de tractaments fitosanitaris postcollita, la certificació de les nostres peixateries amb segells de sostenibilitat, el control de l’ús d’antibiòtics, la incorporació de pràctiques que garanteixin el benestar animal i el foment de gammes ecològiques, entre d’altres.
Origen sostenible certificat
EROSKI Natur: sabor responsable
En 2018 hem canviat la promesa de la nostra marca pròpia de frescos EROSKI Natur, que ha passat a ser ≪sabor responsable≫. En la selecció de productes i proveïdors, no nomes exigim una qualitat diferenciada per assegurar que siguin gustosos, sinó que també demanem requisits addicionals que garanteixin que es produeixen seguint practiques respectuoses amb el medi ambient. Hem aconseguit certificacions de benestar animal per a la nostra marca EROSKI Natur en el pollastre rústic, porc Duroc i xai ternasco d’Aragó. El pollastre, a mes a mes, s’ha criat sense antibiòtics, fet que contribuirà a evitar als consumidors possibles resistències als medicaments. Quant al respecte pel medi ambient, hem incorporat certificacions que garanteixen que els aliments han estat produïts seguint processos respectuosos amb el medi
ambient. Per exemple, tot el peix fresc esta certificat per MSCR (Marine Stewardship Council), el peix de cria te el segell GlobalGAP d’aqüicultura, i les fruites i verdures tenen també el segell GlobalGAP de producció agrícola o un segell de producció integrada. A mes a mes, hem eliminat els tractaments postcollita als cítrics i fruites amb pinyol, reduint així el consum de matèries primes i la generació de residus. També hem ampliat la nostra gamma de productes frescos, amb productes de valor en categories on fins ara la marca no era present, com la fleca o els ous. Els ous procedeixen de gallines campestres criades en granges on es poden moure lliurement i amb accés a l’aire lliure.
Belle Natural: cosmètica certificada COSMOS Natural
En 2018 hem llançat al mercat la primera gamma de cosmètica certificada COSMOS Natural de marca pròpia.
Esta formada per setze productes que cobreixen diverses necessitats bàsiques de la rutina diària d’higiene i bellesa, comercialitzats sota la marca Belle NATURAL. Tota la nova gamma esta certificada com a cosmètic natural seguint l’estàndard COSMOS i esta homologada pel prestigiós organisme internacional ECOCERT. Aquesta norma regula des de l’elaboració de cada ingredient i la producció fins a l’embalatge, l’etiquetatge i la gestió mediambiental, entre altres aspectes. Així, obliga a utilitzar uns paràmetres de formulació en els
quals les matèries primes utilitzades han d’estar prèviament certificades, igual que el procés de fabricació. Tota la nova gamma ha estat certificada amb com a mínim el 98 % d’ingredients naturals o d’origen natural, com mantega de karité, extractes vegetals, oli de nou de
macadàmia o extracte de flors i fruites (com ara gessamí o guaiaba), entre d’altres. Així mateix, i tot i que no esta exigit per la norma, el 5 % dels productes Belle NATURAL son d’origen ecològic.
Pesca sostenible
Amb l’objectiu de continuar treballant per la conservació de la biodiversitat als mars i oceans amb un aprofitament racional dels recursos marins, el 2016 vam consensuar la política de pesca sostenible d’EROSKI. En resposta als compromisos adquirits en aquesta matèria, el 2018 hem continuat treballant per a una pesca sostenible de la ma d’organitzacions internacionals de referencia.
El 2018 hem renovat la certificació de la cadena de custodia del peix fresc MSC i hem incorporat el segell a la nostra gamma comercial de peix i marisc congelat. Amb el llançament de lluc congelat, ja sumem onze referencies de peix i marisc congelat amb el segell blau a tota la nostra xarxa comercial. Preveiem que la comercialització del peix certificat MSC arribi als dos milions de quilos l’any 2020. L’any 2018 hem estat la primera cadena de distribucio a Espanya que supera l’auditoria de cadena de custodia d’aqüicultura certificada GlobalGAP, que acredita que les especies en venda a les nostres peixateries i procedents d’aquesta mena de cria s’han produït de manera segura i sostenible.
Al compromís de garantir l’origen sostenible de tota la nostra gamma de conserves de tonyina, hi afegim la necessitat que sigui capturada nomes amb arts de pesca mes responsables: tonyina de pesca responsable, sense objecte FAD, MSC i Fishery Improvement Project. Amb aquesta finalitat hem arribat a un acord amb els nostres proveïdors perquè en dos anys dupliquin el volum de tonyina capturada d’acord amb aquestes arts i s’arribi al 40 % del total.
“Fruites i verdures lletges” contra el malbaratament alimentari
Segons l’Organització de les Nacions Unides per la Alimentació i l’Agricultura, un terç dels aliments produïts es perd o es desaprofita a tot el mon. A EROSKI, com a part del nostre compromís amb la sostenibilitat del sector agrícola i contra el desaprofitament alimentari, hem apostat per la comercialització de varietats de fruites i hortalisses considerades lletges per l’aspecte o la mida. L’any 2018 la campanya es va desenvolupar a 560 establiments de la nostra xarxa comercial, inclosos 79 centres de CAPRABO i franquícies. Com a novetat en aquesta edició, les Balears s’hi han sumat amb la seva participació a 14 botigues transformades. En total, el 2018 es van comercialitzar a tota la xarxa 1.055 tones de fruites i hortalisses considerades lletges.
Ecodisseny d’envasos i productes
El 2018 hem treballat en la definició de la nostra estratègia de plàstics i hem adquirit els compromisos següents per lluitar contra la contaminació per plàstics:
Nova gamma de bosses més respectuosos amb el medi ambient
A finals del 2018 hem començat a substituir progressivament les nostres actuals bosses d’un sol us per bosses compostables fabricades amb material d’origen vegetal. Aquest tipus de bosses també s’ha inclòs al nostre servei de compra on-line. A mes a mes, la bossa reutilitzable certificada per AENOR ha estat substituïda per una bossa que conte almenys un 55 % de plàstic reciclat, per potenciar una economia circular. Així mateix, hem inclòs també a la gamma una nova bossa de paper d’origen sostenible certificat FSC, com a resultat de l’escolta als clients. Totes elles se sumen a les bosses reutilitzables ja existents de ràfia, fabricada amb plàstic reciclat, i a la bossa solidaria, que reuneix la protecció del medi ambient amb finalitats socials.
Logística
Lean&Green: Cap a una logística sostenible
El projecte Lean&Green ha estat guardonat per l’Associació de Fabricants i Distribuïdors (AECOC). Amb aquest certificat, el Grup EROSKI lidera la plataforma Lean&Green amb quinze empreses mes del sector consum. L’objectiu de Lean&Green es generar una xarxa de companyies líders en el camp de la logística sostenible, per incrementar-ne la capacitat d’estalvi i reduir-ne les emissions de CO2 en almenys el 20 % en cinc anys. Aquest premi certifica que hem presentat el pla d’accions per aconseguir la reducció d’aquest percentatge entre 2015 i 2020. Lean&Green es la principal plataforma europea de col・laboracio especialment dirigida a reduir les emissions associades a la cadena de subministrament. En els últims quatre anys ha aconseguit reduir un 14 % les emissions per transport, ja que hem evitat mes de 11.000 tones d’emissions equivalents de CO₂.
Eficiència i sostenibilitat com a eixos del nostre nou model de transport
1 Aprovisionament més eficient:
• Millora en la planificació de la demanda.
• Optimització continua del model de transport de compra en origen.
• Concentració i simplificació del nostre mapa de plataformes.
• Implantació del transport manager system, que permet optimitzar la planificació i el seguiment de les rutes i l’ompliment de mercaderies.
• Col·laboracio amb proveïdors per optimitzar l’ús dels vehicles.
2 Vehicles i conducció menys contaminants::
• Renovació de la flota amb la incorporació de vehicles adaptats a la nova normativa anticontaminació de la Unió Europea Euro 6.
• Us d’additius al combustible que poden disminuir els gasos d’efecte hivernacle fins a un 40 %.
• Foment de l’ús de vehicles elèctrics.
• Utilització de vehicles que permeten un ompliment mes òptim, com els city trailer.
• Us de vehicles que utilitzin gas liquat de petroli com a combustible.
• Equipament dels vehicles amb determinats dispositius electrònics que afavoreixen una conducció mes eficient.
• Formació en tècniques de conducció ecològica.
3 Plataformes més sostenibles:
• Us d’il・luminacio led, detectors de presencia, robots de temperatura i aprofitament de la llum natural per millorar l’eficiència energètica de les plataformes.
• Instal・lacio de panells solars per a un aprovisionament d’electricitat amb menys impacte ambiental.
• Reducció de la quantitat de materials d’embalatge emprats.
4 Logística inversa:
• Objectiu: gestionar i valoritzar els residus generats a les botigues. Aquesta mesura s’emmarca dins del nostre objectiu de “Malbaratament zero”, ja que permet la recollida i el tractament de tots els subproductes orgànics i inorgànics per al correcte reciclatge.
5 Optimització de la logística urbana:
• Descarregues nocturnes, la utilització de carrils multiús o la reserva dinàmica de places de descarrega per minimitzar l’impacte en el medi urbà.
• En relació amb la contaminació per soroll, el model de distribucio nocturna preveu el subministrament del producte centralitzat a les botigues a la nit. Els nivells d’emissió sonora durant el període nocturn son mes restrictius que durant l’horari diürn. Per garantir aquests nivells durant les operacions de carrega i descarrega, el model de distribucio estableix una sèrie de mesures adoptades en diferents àrees. D’una banda, en relació amb el local, es preveu adequar-lo: sistemes de tancament, alarmes sectoritzades, aïllament acústic, etc. També es te en compte l’equipament necessari, com carretons, transpalets silencioses o salvavoreres. D’altra banda, es forma i informa el personal implicat sobre els protocols de treball silenciós que s’han dissenyat, diferenciant els protocols per a cada lloc de treball: personal diürn de botiga, personal auxiliar nocturn i repartidors. Finalment, per tal de corregir desviacions, s’incorporen processos d’auditoria interns per detectar-les i comprovar el compliment dels protocols de treball establerts als punts de venda operatius. Moltes d’aquestes mesures es defineixen en col・laboracio amb els ajuntaments per garantir-ne la idoneïtat.
Botigues ecoeficients
Construcció i equipament sostenible
Apostamos por diseños y equipos que consuman menos energía y tengan un menor impacto ambiental. Algunos ejemplos de medidas implantadas son:- Il·luminació led: Totes les bombetes son led d’última generació, i l’encesa es controla des d’un autòmat que n’optimitza l’ús i minimitza la contaminació lumínica a les nits.
- Les instal・lacions de fred: El mobiliari frigorífic es compon de mobles d’última generació amb portes de vidre, que eviten que els passadissos de la botiga es refredin i garanteixen una millor conservació dels productes. D’una banda, mantenen de forma estricta la temperatura a la qual s’han de conservar i, de l’altra, contribueixen al benestar de la clientela a les botigues.
- Us de refrigerants amb baix impacte d’efecte hivernacle: UUtilitzem gasos refrigerants que combinen un potencial nul d’esgotament de la capa d’ozó, un baix potencial d’escalfament atmosfèric i una alta eficiència energètica.
- Climatització El clima esta integrat en el sistema de gestió, que controla la temperatura, la humitat i la qualitat de l’aire, amb un sistema remot de vigilància davant incidents que incrementin el consum elèctric.
Economia circular
Afrontem la gestió i la valorització dels residus des de la prevenció i la integració d’un model d’economia circular.- Minimització dels residus: Treballem per minimitzar els residus derivats de la nostra activitat mitjançant l’aplicació de l’ecodisseny en els productes de marca pròpia, la promoció d’articles frescos propers a la data de caducitat i la donació a persones en risc d’exclusió social d’aliments aptes per al consum que s’han descartat per a la venda a traves del programa “Malbaratament zero”.
- Gestió i valorització dels residus: Des de la perspectiva de l’economia circular, potenciem processos de logística inversa, des de les botigues fins a les plataformes i empreses proveïdores, que permeten una correcta reutilització i reciclatge dels residus orgànics i inorgànics generats. Això implica no nomes minimitzar la quantitat de deixalles sinó també evitar el consum de matèries primeres verges en altres processos productius.
Persones consumidores
EROSKI es conscient que cada persona, en triar un model de consum sostenible i responsable, pot contribuir a la protecció mediambiental. Dirigim els esforços cap a la formació i la conscienciació de les persones consumidores mitjançant el desenvolupament de campanyes de sensibilització i la publicació de continguts pedagògics a les nostres plataformes web i en altres suports informatius. En línia amb aquest objectiu, també fomentem i desenvolupem iniciatives col・laboradores amb la clientela, les persones treballadores i les institucions.