Carta de Rosa Carabel

Cada cop és més comú començar l’anàlisi anual parlant sobre la incertesa. I de motius no en falten: primer, la crisi sanitària que va derivar en una crisi econòmica i social; ara, una guerra a Europa que, a més de la tragèdia humana que comporta, ha provocat un augment significatiu dels costos energètics i de les matèries primeres. Tot això, juntament amb altres factors, ha fet que les economies hagin evolucionat per darrere de les estimacions inicials i que els nivells d’inflació hagin arribat a unes xifres que no es veien des de fa dècades. Si posem el focus en els costos dels aliments, coincidirem que no recordàvem una situació com la que estem gestionant actualment. Tot i això, em vull resistir a utilitzar aquest terme tan gastat; em centraré en allò que ha marcat la nostra gestió durant tot l’any i utilitzaré dues paraules que són més adients per descriure com hem afrontat aquesta situació tan complexa: responsabilitat i compromís.

Totes les actuacions que hem dut a terme aquest any han tingut l’objectiu d’ajudar, facilitar, mitigar i alleugerir. Són termes que podrien utilitzar-se indistintament com a sinònims de la responsabilitat i el compromís infrangible que tenim amb el consumidor. Es fan evidents en totes i cadascuna de les decisions i actuacions que cada una de les persones que formem aquest projecte hem aplicat al llarg de tot l’exercici. En l’actualitat, les empreses del nostre sector estan sent qüestionades injustament. Per això, des d’EROSKI, volem deixar clar que sempre hem estat, estem i estarem al costat del consumidor. Malauradament, i malgrat l’esforç que hi posem, no tenim la capacitat per absorbir la totalitat dels sobrecostos als quals hem de fem front. Que ningú dubti, però, que ens hem esforçat al màxim per implementar totes les mesures possibles que en redueixin l’impacte.

Gràcies a la nostra ferma convicció, hem aconseguit transferir estalvi a les persones consumidores a través d’una activitat promocional especialment intensa i d’una vigilància, seguiment i ajustament primmirat del preu dels nostres lineals. Per fer-ho, vam prendre dues decisions clau. En primer lloc, reduir els nostres marges comercials amb l’objectiu de no traslladar al client la totalitat de l’increment dels costos dels costos, i, com a conseqüència, hem impulsat una major eficiència en tots els processos interns, des de la logística i la gestió de botigues, fins a les nostres plataformes i seus centrals. Tots ens hem responsabilitzat d’identificar oportunitats d’estalvi per tal de construir un pla eficaç i sostenible.

Aquestes dues decisions han tingut com a resultat un increment de la cistella de la compra notablement inferior a la mitjana del mercat.

Les nostres aliances

Al setembre del 2022 s’ha complert el primer aniversari de l’aliança que ens uneix a EP Corporate Group a Catalunya i les Illes Balears. Estem realment satisfets amb els resultats que s’han obtingut, ja que responen plenament als objectius de negoci que ens havíem plantejat per als dos perímetres.

Un dels objectius principals consistia a renovar la imatge i el compromís amb Catalunya mitjançant el rellançament de la marca Caprabo i sota el lema «Benvinguda la vida». La campanya ha estat la cara visible d’un pla estratègic que ha impulsat l’expansió de la companyia i que tindrà, a més, continuïtat en els pròxims anys. D’altra banda, perseguíem reforçar i consolidar el nostre compromís amb les Illes Balears, on som un dels líders consolidats perquè, entre altres motius, combinem com cap altre un ampli assortiment de productes locals a preus molt competitius. Una altra de les nostres aliances estratègiques és la que ens uneix a la Família González Iglesias a Vegalsa-EROSKI, amb la qual celebrarem 25 anys el proper 2023.

La nostra diferència

La promoció del producte local, la sostenibilitat i la salut han continuat sent una constant, malgrat la complexitat que estem gestionant. Creiem fermament que aquestes són les palanques que marquen la diferència. Al 2022 hem reforçat l’aposta per aquests valors mitjançant la creació del primer marketplace d’una empresa de distribució a Espanya per a productors locals, EROSKI Azoka, un espai de trobada entre els nostres clients i els petits productors. A més, hem renovat l’acord amb el Govern Basc per al desenvolupament del sector agroalimentari i amb el sector transformador a Aragó, per tal de continuar sent un actor clau a la regió.

El nostre compromís amb el productor s’ha ampliat a eines com ara el programa d’acompanyament mitjançant el qual estem contribuint al fet que les petites empreses productores puguin dissenyar un full de ruta que contribueixi a la sostenibilitat i la millor qualitat dels seus processos i productes, en benefici de totes les parts, especialment de les persones consumidores.

D’altra banda, continuem posant l’accent en l’alimentació dels nostres “petits” a través del programa de formació en hàbits d’alimentació saludable que un any més ha arribat a centenars de col·legis i milers d’alumnes.

Un any més la contribució social d’EROSKI, unida a les generoses aportacions dels clients a les diferents causes proposades al llarg d’aquests dotze mesos és fonamental per entendre l’impacte de la nostra organització. Han estat 23 milions aportats en solidaritat i acció social; suport a les famílies i col·lectius amb necessitats especials; formació i informació al consumidor i cultura, oci i entorn local. Sense oblidar la nostra mirada global de contribució a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible en virtut de l’adhesió d’EROSKI al Pacte Mundial.

Les nostres decisions difícils

El 2022 quedarà en la nostra memòria per ser l’any en què hem tancat l’acord amb Grup Iberostar, amb el traspàs del 100% del negoci de Viatges EROSKI. Ha estat una decisió difícil però responsable i coherent amb l’objectiu de garantir el futur del negoci i, per tant, del futur laboral de les persones. Estem profundament orgullosos del que Viatges EROSKI ha suposat per a tota la societat. Va néixer fa més de quatre dècades amb l’ambició d’oferir un servei de qualitat en un moment d’ebullició del turisme com a sector. Avui, aquest projecte tindrà la seva continuïtat en el si d’una de les empreses líders del sector. Des d’aquí gràcies a totes les persones que heu format part de la nostra història. 

Les persones

Sens dubte el nostre principal actiu són les persones que conformem aquest projecte i en aquest exercici voldria destacar la capacitat d’adaptació i la flexibilitat que han demostrat al llarg d’un any complex que ha requerit d’un esforç extraordinari en totes i cadascuna de les àrees, plataformes i botigues de l’organització. És necessari agrair i reconèixer la professionalitat i mestratge amb les quals hem gestionat aquesta situació de canvi permanent.

Personalment, ha estat un any especial per a mi. És la primera vegada que escric aquesta carta com a líder d’un projecte empresarial que m’enorgulleix, que té una arrel i una ànima cooperativa que ens fa ser com som i fer les coses com les fem. Volem transmetre els nostres valors a la societat: igualtat, sostenibilitat, solidaritat i repartiment equitatiu de riquesa. Creiem que són valors als quals hauríem d’aspirar com a societat. Tenim el clar propòsit de contribuir al desenvolupament sostenible de la societat i a la seva transformació. Apostem per ser un referent clar per a les persones consumidores i volem evolucionar amb ells oferint respostes i aportant solucions a les necessitats que tingui en cada etapa vital. En aquest any 2023 continuarem estant al costat dels consumidors. Amb tu més que mai. 

Rosa Carabel

CEO d’EROSKI