Carta de Leire Mugerza
Si em demanessin un titular per a les següents línies, ‘Gràcies’ seria probablement la paraula que condensaria de manera més precisa al contingut que a continuació es llegirà. Gràcies als equips de persones que formem EROSKI per l’esforç, la dedicació i la passió mostrats.
La contribució de les persones, com dic, ha estat essencial per entendre la forma en la qual la nostra organització ha respost a un període clarament marcat per una alta inflació, especialment pel que fa als productes d’alimentació. Els missatges simplistes i demagògics fan que l’opinió pública no pugui distingir entre les diferents activitats empresarials, perquè no s’aconsegueix diferenciar entre sectors o no es discriminen unes empreses d’altres. Serveixin aquestes paraules per reivindicar que no és el mateix un model i un altre. De vegades es tendeix a buidar de contingut el sentit d’EROSKI com a associació de consumidors, com a cooperativa de consumidors, i aquesta és una diferència clara dins del sector. Perquè tot el que genera es reparteix entre els seus propietaris, que són les persones sòcies de consum i sòcies de treball, decidim i abordem la gestió del negoci pensant en tots dos col·lectius, perquè participem tots dos en la decisió. És una realitat que busca un repartiment equilibrat de la riquesa que es genera com a empresa de distribució, un diferencial de com decidim i com l’apliquem, i es pot apreciar amb fets la validesa del discurs. És el que som i el que serveix de full de ruta per entendre per què actuem d’aquesta manera.
Perquè el consumidor és el nostre centre, en aquest període hem fet un gran esforç per no traslladar la totalitat dels sobrecostos al preu de venda al públic, reduint el marge de benefici de l’empresa, que pertany a les 9.500 persones sòcies de treball i a la societat en la qual reinverteix els seus resultats.
Transparència en la informació
Una de les maneres d’evidenciar el nostre compromís amb els consumidors i la societat, són els 10 compromisos de salut i sostenibilitat, que emmarquen moltes actuacions definides de manera conjunta amb milers de consumidors i explicitats, i compartits entre totes les persones. La transparència amb el consumidor, el nostre soci, és un d’ells.
La mateixa transparència que apliquem en el trasllat dels missatges anteriors, existeix a l’hora d’oferir el nostre assortiment a les botigues. La demanda d’informació per part dels consumidors en la configuració de la cistella de la compra és un dels trets més distintius dels nous temps. La confiança en elements tangibles com el producte o intangibles com la marca han guanyat en rellevància per al client a l’hora de definir els seus hàbits de compra. És un factor essencial per a EROSKI. Prova d’això han estat els dos nous sistemes d’etiquetatge que hem introduït en el 2022. El primer, pioner en la distribució alimentària nacional, ens mostra de manera senzilla i visual l’impacte global d’un determinat producte en el medi ambient. Una iniciativa que s’anirà enriquint amb l’opinió dels milers de consumidors als quals EROSKI ha preguntat.
La segona etiqueta incideix en l’aposta de l’organització per una alimentació més ètica i sostenible amb el benestar animal com a vèrtex: un sistema de classificació propi que ajuda a identificar les característiques de la criança de la carn de pollastre i, d’aquesta manera, facilitar el coneixement i el foment d’un necessari esperit crític que ens fa avançar com a societat.
Compromís social
El 2022 ha destacat per la duresa que ha suposat ser testimonis de l’inici d’una guerra cruenta que ha afectat el cor d’Europa i a milers de persones, incloses famílies senceres, nens i nenes. No hi ha consol possible per a aquells que ho han perdut tot, però des d’EROSKI hem volgut contribuir al treball que realitzen sobre el terreny organitzacions com UNICEF per socórrer a les persones afectades. Una vegada més els clients i clientes han estat decisives en la contribució de més de 560.000 euros en la campanya d’emergència d’ajuda humanitària. No és la primera vegada i, desgraciadament, no serà l’última, però nosaltres actuarem sempre, perquè la solidaritat no és una acció puntual, sinó part del que som.
Cooperativisme. No és la meta sinó el camí
Em permetran que dediqui les últimes línies d’aquesta carta a enaltir el model empresarial que, sense dubte, ha situat EROSKI en la posició actual. Un model just; democràtic; que promou la igualtat i la diversitat; que genera i reparteix la riquesa de manera equitativa. Un model en el qual creiem fermament. El nostre model. Ser cooperativa ens reforça en els valors que volem traslladar a la societat. Tot el que fem, des de la nostra oferta comercial fins als nostres 10 Compromisos saludables i sostenibles existeixen perquè som cooperativa. I això ens fa més forts. Junts multipliquem el que aportem a la societat, als propietaris d’aquest projecte, que són els nostres socis i sòcies de treball i de consum. Perquè volem continuar avançant per aconseguir que el projecte cooperatiu, amb valors lligats a la solidaritat i intercooperació, sigui el millor lloc per a les nostres sòcies i socis de treball i de consum, pel que fem i com ho fem. Junts som més. Eroski amb tu.
Leire Mugerza Garate
Sòcia consumidora i presidenta del Consell Rector d’EROSKI