• Durant els sis primers mesos de l’any, EROSKI ha donat  més de 1.600 tones d’aliments mitjançant el seu programa Malbaratament Zero, equivalent a 6,5 milions d’àpats, gràcies a la col·laboració amb més d’un centenar d’entitats socials

• Una de les últimes novetats incorporades al programa és la col·laboració amb l’app Too Good To Go, amb què EROSKI ha lliurat més de 283.000 paquets de productes a preus reduïts

• EROSKI s’ha sumat a la VI Setmana contra el Malbaratament Alimentari que impulsa l’AECOC

EROSKI ha evitat el malbaratament d’11.000 tones d’aliments durant el primer semestre del 2023, gràcies a diverses iniciatives que s’han portat a terme per lluitar contra el malbaratament d’aliments. En total són 34 milions d’àpats, que equivalen a l’alimentació de 9.417 famílies en un any.

“L’objectiu del malbaratament zero es recull en els nostres 10 compromisos per la salut i la sostenibilitat. És un repte que abordem des de la prevenció (amb eines per a adequar les comandes i l’estoc a la demanda per tal de minimitzar els excedents), gràcies a la renovació de les nostres instal·lacions i a la cadena de fred, que allarga la vida útil dels aliments, i també amb nombroses ofertes de productes pròxims a la data límit de venda. Es tracta d’un compromís social, fet que es tradueix en donacions diàries de producte a tota la nostra xarxa comercial, a més d’un centenar d’entitats socials que atenen milers d’usuaris. I no hem oblidar l’impacte positiu per al medi ambient d’aquest model d’economia circular, ja que els productes que no són aptes per al consum es transformen i es valoren en farina i pinso destinats al consum animal, i això evita el malbaratament de recursos”, explica el director de Salut i Sostenibilitat d’EROSKI, Alejandro Martínez Berriochoa.

Durant els sis primers mesos de l’any, per mitjà del programa Malbaratament Zero, EROSKI ha donat 1.600 tones d’aliments a persones en situació de vulnerabilitat, fet que equival a lliurar més de 6,5 milions d’àpats. Aquest programa garanteix que cap aliment apte per al consum no es rebutja a les botigues, sinó que es dona a organitzacions socials de l’entorn pròxim de cada botiga o plataforma logística. Per poder desenvolupar aquest programa, EROSKI col·labora amb la Federació Espanyola de Bancs d’Aliments –des del 1996–, així com amb Càritas, Creu Roja o Associació Reto a la Esperanza, entre moltes altres entitats socials que ajuden els col·lectius desfavorits i les persones en risc d’exclusió.

Too Good to Go

Una de les últimes novetats incorporades per reduir el malbaratament alimentari ha estat la col·laboració amb l’app Too Good To Go, en què restaurants, hotels, supermercats i tota mena d’establiments d’alimentació venen a preu reduït l’excedent d’aliments que no s’han pogut vendre al cap del dia, però que són aptes per al consum. Per mitjà d’aquesta iniciativa, EROSKI ha ofert als clients la possibilitat d’adquirir 149.000 paquets de productes amb una àmplia varietat d’aliments de qualitat en aquesta primera meitat de l’any, xifra que puja a 238.000  paquets des del començament de la col·laboració el 2022.

Aquesta iniciativa se suma a la promoció que EROSKI fa diàriament a les seves botigues d’aliments pròxims a la data de consum preferent o de caducitat. En aquest sentit, EROSKI ha comercialitzat gairebé 7.000 tones d’aliments amb importants descomptes, fet que equival a evitar el malbaratament de 27 milions d’àpats el primer semestre del 2023.

D’altra banda, la cadena de distribució ha donat 72 tones d’aliments no aptes per al consum humà, però sí animal, a refugis i zoològics, i ha destinat 2.400 tones de subproductes orgànics per a la producció de pinso i farina d’origen animal.

Innovació en la gestió circular de residus

D’altra banda, EROSKI participa en projectes d’innovació internacionals per buscar noves utilitats a residus alimentaris i avançar així cap a l’economia circular. És el cas de la col·laboració en programes finançats per la Unió Europea com ara FUSILLI, un projecte per a impulsar la transformació dels sistemes alimentaris urbans per mitjà de la implementació de living labs d’innovació; FOODRUS, destinat a desenvolupar un innovador sistema alimentari circular col·laboratiu per a reduir el malbaratament i la pèrdua d’aliments en la cadena agroalimentària i ToNoWaste, dirigit a fomentar una nova mentalitat de malbaratament zero d’aliments, basada en l’enfocament holístic. EROSKI també col·labora en el projecte NOWASTE, finançat per la convocatòria d’ajudes HAZITEK del Govern Basc i desenvolupat pel centre d’investigació Tecnalia, que pretén desenvolupar nous materials d’envasat com a sortida als aliments rebutjats, que se centra en tecnologies de visió artificial per reduir el malbaratament alimentari.

A més a més, EROSKI porta a terme nombroses accions de sensibilització als consumidors sobre el malbaratament alimentari, ja que, segons dades del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, cada llar espanyola va malbaratar una mitjana de 65,5 quilos-litres d’aliments i begudes durant l’any 2022. D’aquesta manera, ofereix als clients recomanacions de compra responsable i de conservació dels aliments, i suggeriments de receptes d’aprofitament. En aquest context, s’ha sumat a la VI Setmana contra el Malbaratament Alimentari que impulsa l’Associació de Fabricants i Distribuïdors, AECOC, i coincideix amb el Dia Internacional de Conscienciació sobre la Pèrdua i el Malbaratament d’Aliments, que se celebra el 29 de setembre.