• L’Assemblea General de delegats, màxim òrgan de decisió de la cooperativa, ha convocat 250 socis treballadors i 250 socis consumidors

• Els 32,1 M€ de beneficis de la cooperativa es destinen a atendre el pagament d’interessos de les AFSE i, la resta, a reserves

• La cooperativa ha assolit els 9.500 socis treballadors

EROSKI ha celebrat aquesta tarda l’Assemblea General Ordinària anual de delegats a Bilbao (Biscaia), a la qual s’havia convocat 500 socis i sòcies representants dels col·lectius de socis treballadors i socis consumidors.

Durant la seva intervenció, la CEO d’EROSKI, Rosa Carabel, ha valorat positivament els resultats econòmics de l’exercici passat, que ha qualificat com de “satisfactoris en un entorn econòmic molt complex”, i ha recordat que “les vendes han anat bé, l’ebitda ha crescut, el resultat ordinari és molt positiu—gràcies a les millores d’eficiència que s’han aplicat en tots els processos i malgrat l’impacte dels costos més alts—, la situació financera evoluciona favorablement i segueix el camí de la consolidació econòmica”. Uns comptes, tant els anuals individuals de la cooperativa com els consolidats del Grup EROSKI, que l’Assemblea General ha aprovat, a més de l’Informe de gestió de l’exercici 2022.

Així mateix, Carabel ha repassat l’activitat de l’exercici “marcat per la incertesa generada per l’altíssima inflació, l’increment dels costos i la tensió en els preus”. Ha recordat “l’esforç important i la font d’inversió en marge que s’ha fet per contenir els preus i no traslladar l’increment total dels costos a les persones consumidores”, i ha matisat que, “com que som una cooperativa de consum, a EROSKI havíem de fer aquest esforç en resposta a la nostra missió de servei i compromís amb les persones consumidores i també per mantenir la nostra competitivitat.

Les sòcies i els socis cooperativistes presents han acordat distribuir els 32,1 milions d’euros de beneficis de la cooperativa de la manera següent: 2,8 milions d’euros, al pagament d’interessos de les AFSE (Aportacions Financeres Subordinades), que són fons propis de la cooperativa, i els 29,3 milions d’euros d’excedents nets restants, a reserves.

9.500 sòcies i socis treballadors

Rosa Carabel ha posat en valor el projecte cooperatiu d’EROSKI “construït amb les aportacions de tots i totes. Un col·lectiu que, al tancament de 2022, està compost per 9.500 persones sòcies treballadores i més d’1,3 milions de sòcies i socis consumidors, fet que, sens dubte, reforça les bases del nostre projecte”.

Durant la celebració de l’assemblea també s’han repassat els avanços assolits el 2022 pel que fa a la salut, la sostenibilitat i el compromís social. D’aquesta manera, s’ha recordat que s’ha ampliat EROSKI Azoka, el marketplace de productes de proximitat que ofereix als petits productors locals la possibilitat de comercialitzar directament els seus productes. També s’ha destacat l’aposta per una alimentació més ètica i sostenible i per la transparència alimentària amb la introducció de dos sistemes d’etiquetatge nous que faciliten una compra més responsable. Un és Planet Score –implantat de manera pionera en la distribució nacional– que avalua l’impacte global del producte en el medi ambient. I l’altre és un etiquetatge propi que se centra en el benestar animal i especifica les característiques de la criança de la carn de pollastre.

A més, s’ha detallat que la contribució social d’EROSKI l’any 2022 va ascendir a 23 milions d’euros, 6 milions més que l’any anterior, gràcies a l’esforç dels socis i sòcies consumidors, als quals s’afegeix l’aportació d’EROSKI i que es destinaran a projectes de solidaritat i d’acció social, de suport a les famílies i als col·lectius amb necessitats especials, a la formació i la informació de les persones consumidores, i a la cultura, el lleure i l’entorn local.

Ampli procés participatiu

L’assemblea culmina un ampli procés de participació prèvia dels socis i sòcies treballadors i consumidors d’EROSKI que suma més de 44 sessions informatives i juntes preparatòries presencials i amb connexions digitals.

La presidenta del Consell Rector d’EROSKI, Leire Mugerza, s’ha dirigit als socis i sòcies presents per agrair “a totes les persones d’EROSKI l’esforç, la dedicació i el compromís durant un altre any de treball dur”. Mugerza ha reivindicat el model d’EROSKI com una cooperativa de consumidors, “un model que pretén un repartiment equilibrat de la riquesa que es genera com a empresa de distribució, un tret diferencial en la manera com decidim i ho apliquem, perquè ho fem entre tots i per a tothom”. Així, ha recordat que el consumidor és el centre de l’activitat i part de les decisions que es prenen; per això, durant aquest període tan complicat, EROSKI ha fet un gran esforç i ha assumit part dels sobrecostos en el preu de venda al públic, “reduint el marge de benefici de l’empresa, que pertany als 9.500 socis i sòcies treballadors i consumidors, per revertir-ho en la societat. Una manera diferent de fer empresa.”

Sobre EROSKI

EROSKI és el primer grup de distribució de caràcter cooperatiu d’Espanya i un dels capdavanters del nord del mercat espanyol (Galícia, País Basc, Navarra, Catalunya i Balears), amb una quota del 13% en aquest mercat. La xarxa comercial, al tancament de 2022, inclou 1.656 establiments, entre supermercats, hipermercats, cash & carry i supermercats en línia, a més de gasolineres i altres negocis no alimentaris. Així mateix, té més de 6 milions de socis clients i més de 31.000 socis cooperativistes, treballadors i franquiciats.