• L’increment de costos i la reducció d’un punt percentual del marge brut van reduir el resultat final fins a l’1,32% sobre les vendes

  • L’ebitda va superar els 280 M€ a conseqüència de les mesures d’eficiència aplicades a tots els processos

  • En un context especialment inflacionari, la xifra de vendes brutes va augmentar un 7% fins als 5.476 M€

  • El 2022, EROSKI va reduir 44 M€ el seu deute financer fins als 909 M€

  • La cooperativa matriu, EROSKI S. Coop., va tancar el 2022 amb un resultat de 32 M€

El grup EROSKI ha tancat els comptes de l’exercici 2022, a 31 de gener de 2023, amb un resultat positiu de 64 milions d’euros. Un exercici molt afectat pel fort increment dels costos dels productes venuts (el 15% de mitjana), assumit parcialment pel grup contra el marge brut, que es va reduir un punt percentual per contenir els preus de venda; una xifra significativa en un sector que ja té uns marges molt ajustats. D’aquesta manera, el resultat de l’exercici es va reduir fins a l’1,32% de les vendes fetes. D’altra banda, l’ebitda va superar els 280 milions d’euros al tancament de l’exercici, fruit de les mesures de millora de productivitat i eficiència implantades en diversos processos de la cadena de valor.

Les vendes brutes van créixer més d’un 7% i van arribar als 5.476 milions d’euros, impulsades, principalment, per l’efecte de la inflació sobre els preus que, en el cas d’EROSKI, van créixer un 12% de mitjana malgrat l’increment mitjà del 15% en els costos dels productes. L’increment de vendes dels productes de marca pròpia, que ha crescut un 7% en participació, també ha tingut un efecte destacat en l’evolució de la xifra d’activitat. En canvi, el volum de les vendes va baixar un 2%, per la reducció de la mida del cistell de la compra.

L’exercici 2022 ha estat positiu tot i la seva complexitat. Hem obtingut un benefici inferior al de l’any anterior per l’augment dels costos, per la normalització dels resultats financers i, de manera destacada, per la decisió de reduir els nostres marges a fi de contenir els preus i augmentar l’activitat promocional. Amb tot, basant-nos en les millores d’eficiència i productivitat implantades, hem consolidat els resultats positius; hem incrementat la quota de mercat a zones de referència, com ara Galícia i Balears; hem revertit la tendència a Catalunya, i hem mantingut el lideratge a Navarra i al País Basc. Per tant, el desenvolupament ha estat favorable”, ha afirmat la CEO del grup EROSKI, Rosa Carabel.

 

 

Benefici operatiu per sobre dels 204 M€

El benefici operatiu corrent del grup va registrar un resultat de 204 milions d’euros, un 10% superior al del 2021, i se situa en ràtios sobre vendes semblants als de l’exercici anterior.

En el context de pressió inflacionària del 2022, EROSKI va registrar un augment notori de les despeses relacionades amb la gestió, en què destaca el sobrecost de més de 38 milions d’euros que va suposar l’increment de partides com els arrendaments, el transport i el personal. Les mesures d’eficiència implantades al llarg de tota la cadena de valor de l’organització van arribar als 0,83 punt percentuals, i això va permetre fer front als sobrecostos sense haver d’incorporar-los totalment als preus de venda i, d’aquesta manera, mitigar-ne l’efecte sobre els consumidors.

El resultat ordinari ha estat de 128 milions d’euros,  xifra que suposa un descens del 50% respecte del mateix període del 2021. La variació es deu, principalment, al resultat financer, amb una evolució interanual que reflecteix la circumstància extraordinària de l’exercici passat, derivada del compliment dels acords de refinançament.

Expansió i inversions

El grup EROSKI ha reforçat el lideratge a les regions del nord d’Espanya (des de Galícia fins a Balears), on es concentren les inversions en nous establiments propis i en la transformació de la seva xarxa de botigues. Al tancament de l’exercici 2022, va millorar la quota de mercat a Galícia i a Balears, i es manté al capdavant al País Basc i Navarra. A més, va incrementar la presència a nivell nacional amb la inauguració de 78 botigues, entre pròpies i franquiciades. Amb l’obertura de 67 franquícies, la xarxa de botigues franquiciades d’EROSKI va superar els 600 establiments. També va emprendre la renovació de 91 botigues de la xarxa comercial.

En l’àmbit logístic, després d’una inversió de 18,5 milions d’euros, va acabar la construcció de la plataforma de producte fresc de Sigüeiro, la infraestructura logística més gran del sector a Galícia. Una fita que, juntament amb la inauguració de la plataforma logística de Júndiz (Vitòria) el 2021 i la posada en marxa de la plataforma de frescos de Caprabo a la ZAL Port del Prat de Llobregat a finals del 2020, culmina el redisseny del mapa de plataformes de frescos de la zona nord, clau per a l’estratègia d’EROSKI sobre el producte fresc i local, i per a la sostenibilitat mediambiental i econòmica de la cadena de valor.

Responsabilitat i compromís, 335 M€ d’estalvi transferit

Al llarg del 2022, EROSKI va desenvolupar un intens programa comercial per impulsar l’estalvi, en col·laboració amb els proveïdors, mitjançant diverses campanyes promocionals i el club de fidelització. “Hem fet un esforç enorme per respondre a les necessitats del consumidor, intensificant les accions per facilitar l’estalvi i frenar, en la mesura possible, l’increment dels preus en un context inflacionari desmesurat. Així, l’exercici passat vam transferir estalvis per valor de 335 milions a les persones consumidores per mitjà d’una activitat promocional intensa i d’una vigilància i un ajustament dels preus, i això demostra, de nou, un nivell molt alt de responsabilitat i compromís”, ha explicat Rosa Carabel.

Deute financer normalitzat

En l’exercici 2022, EROSKI va reduir el deute financer en 44 milions d’euros fins als 909 milions d’euros, sumant la reducció total de deute de 2.514 milions d’euros des de 2009.

Línies extractades del

COMPTE DE RESULTATS CONSOLIDAT GRUP EROSKI

En milions d’euros

31/01/2023 31/01/2022
VENDES BRUTES (amb IVA) 5.475,8 5.116,3
EBITDA 280,5 260,8
, BENEFICI OPERATIU * 204,01 185,5
 

*  Abans de resultat de vendes d’immobilitzat, activitats no corrents, deterioraments, financers i impostos.

 

La cooperativa obté 32 M€ de benefici

D’altra banda, la matriu cooperativa EROSKI S. Coop. va presentar un resultat positiu de 32,07 milions d’euros, que també es va veure afectat per l’impacte de l’increment de costos i l’assumpció parcial per mitjà de la reducció de marges per minimitzar l’efecte de la inflació a la butxaca de les famílies.

EROSKI va incorporar 1.268 persones com a socis cooperativistes el 2022, de manera que la xifra total de socis treballadors de la cooperativa matriu s’ha elevat, al tancament de l’exercici passat, a 9.500 persones.

Sobre EROSKI

EROSKI és el primer grup de distribució de caràcter cooperatiu d’Espanya i un dels capdavanters del nord del mercat espanyol (Galícia, País Basc, Navarra, Catalunya i Balears), amb una quota superior al 13% en aquest mercat. La xarxa comercial, al tancament de 2022, inclou 1.656 establiments, entre supermercats, hipermercats, cash & carry i supermercats en línia, a més de gasolineres i altres negocis no alimentaris. Així mateix, té més de 6 milions de socis clients i més de 31.000 socis cooperativistes, treballadors i franquiciats.

Compartir en: