CARTA D’AGUSTÍN MARKAIDE

President

Presentem aquesta memòria en coherència amb el nostre exercici natural i necessari de transparència envers la societat i els nostres grups d’interès. Aquest és el tercer any consecutiu que elaborem aquest informe seguint les recomanacions dels nous estàndards de la Global Reporting Initiative (GRI) amb l’objectiu de continuar millorant en la comunicació dels nostres impactes i accions de millora en relació amb les tres perspectives amb les quals mesurem el nostre grau de sostenibilitat: l’econòmica, la social i la mediambiental.

L’exercici de 2018 ens situa a l’equador de l’actual pla estratègic basat en la diferenciació, amb la salut i la sostenibilitat com a eixos principals. Gràcies al bon comportament que està tenint el model comercial “amb tu” hem reforçat el nostre lideratge a la zona nord, zona en la qual fins ara hem concentrat la transformació de la nostra xarxa, la qual, a més a més, complementem amb l’obertura de noves botigues i franquícies que consoliden la nostra posició. Com a conseqüència, els nostres resultats operatius continuen millorant de manera apreciable i confirmen el bon estat de salut del negoci i la nostra sòlida estabilitat dels darrers anys. Els beneficis, fruit de la transformació abordada durant els darrers anys en tota la cadena de valor, des dels processos logístics i la relació amb els proveïdors fins a la botiga i la relació amb els Socis Clients a través d’EROSKI Club, recolzen el nostre full de ruta, que hem de continuar desenvolupant per tal d’aconseguir ser un comerç millor, capaç de donar resposta a les necessitats d’un consumidor en constant evolució. Per aquest motiu, ara ens centrem en accelerar les remodelacions a la resta de mercats, amb un avanç significatiu a les Balears i prenent el vol a Catalunya per, de la mateixa manera, impulsar-hi la nostra competitivitat.

Hem fet un pas important amb els nostres millors clients promovent, amb resultats notables, el Programa Or, que els ofereix descomptes fixos en totes les seves compres. Es tracta d’una iniciativa que desenvolupa el Club de Sòcies i Socis Clients, que ens ha dotat de més capacitat per conèixer-los i oferir-los una relació més intensa, participativa i personalitzada, en la qual continuarem aprofundint.
Continuem avançant en la nostra transformació digital i, per segon any consecutiu, el 2018 hem estat reconeguts com el millor supermercat on-line, fet que confirma l’excel·lent valoració que rebem dels nostres clients. Així mateix, tanquem l’exercici liderant el servei d’entrega de comandes on-line amb 50 punts de recollida, amb cotxe o a la botiga.
A EROSKI creiem que la botiga, física o on-line, és el lloc idoni des d’on impulsar una bona alimentació, més saludable i més respectuosa amb el medi ambient. Per això, el 2018 hem publicat els nostres deu nous compromisos a favor de la salut i la sostenibilitat, que ens marquen el camí. Hem engegat més de vint línies de treball per complir aquests compromisos. Cal destacar la introducció, pionera a Espanya, de l’etiquetatge nutricional avançat Nutri-Score als productes de marca pròpia. A més a més, hem tornat a promoure la marca EROSKI Natur, amb productes frescos amb un sabor diferencial i un origen responsable assegurat. Les certificacions en benestar animal o de cadena de custòdia del peix sostenible, l’ús responsable d’antibiòtics i l’eliminació de tractament postcollita són alguns dels criteris que compleixen els aliments comercialitzats sota el nom d’aquesta marca.
Apostem també pel consum d’aliments de proximitat impulsant un sector agroalimentari que basa la seva sostenibilitat en el fet que el seu teixit productiu és un element clau per a l’economia i la cultura locals, i per al medi ambient. La nostra convicció com a cooperativa és el que ens fa comprometre’ns amb aquesta diversitat i amb la creació d’entorns col·laboratius per treballar amb un gran nombre de proveïdors. D’aquesta manera, la nostra proposta comercial és cada cop més particular i es focalitza a facilitar una alimentació més saludable i sostenible.

El nostre compromís amb el medi ambient es tradueix també en una millora contínua dels processos i les botigues. L’ecodisseny dels nostres envasos i embalatges per lluitar contra la contaminació a causa de plàstics, la gestió eficient de la logística, i la construcció i renovació de les botigues tenint en compte els criteris ambientals i utilitzant un equip ecoeficient són una bona prova que aquesta línia de treball és també un dels nostres eixos estratègics de desenvolupament.
En línia amb la sostenibilitat mediambiental, però també amb el nostre compromís social, hem mantingut l’objectiu de Malbaratament Zero d’aliments aptes per al consum humà a la nostra xarxa comercial. El 2018 hem donat 4.928 tones de productes, mitjançant més d’un centenar d’organitzacions socials de tot el país, a les persones més necessitades, i tot això amb condicions garantides de seguretat alimentària, gratuïtat i solidaritat. També col·laborem amb les principals causes i entitats solidàries del nostre país, i amb desenes d’organitzacions de diferents tipus, en diverses causes socials. Moltes d’aquestes accions es canalitzen mitjançant la Fundació Eroski, que gestiona el 10 % dels nostres beneficis anuals, percentatge que dediquem a projectes socials i solidaris.
Cal esmentar també de manera especial un altre dels nostres eixos principals de treball de la Fundació: l’educació i la formació de les persones consumidores. Desenvolupem aquesta vocació formativa des de fa 40 anys mitjançant el nostre projecte informatiu Eroski Consumer, una revista dirigida als consumidors líder en la nostra llengua que rep prop de 50 milions de visites anuals al seu portal web. A aquest projecte hi hem de sumar l’Escola d’Alimentació de la Fundació EROSKI, amb el Programa Educatiu en Alimentació i Hàbits Saludables, un projecte dirigit a l’àmbit escolar que ha format ja més d’un milió de nens i nenes des de 2013. Està orientat a ajudar que la ciutadania de demà millori els hàbits alimentaris i, de la mateixa manera que les accions anteriors, s’emmarca en els nostres compromisos per la salut i la sostenibilitat.

Entre totes les persones que formem EROSKI estem reforçant el nostre projecte cooperatiu i guanyant-nos el nostre lloc en el futur. Aquesta fortalesa col·lectiva interna que ens ha permès resistir fins avui, ja són quasi 50 anys, sens dubte serà clau en el nostre futur i en la nostra capacitat per respondre a allò que la societat espera de nosaltres i es mereix. Avancem en la direcció correcta.
Animo a la lectura d’aquest informe anual per conèixer amb més detall la nostra activitat del 2018 i les accions derivades del compromís amb el desenvolupament sostenible, que vam confirmar el 2002 amb la nostra adhesió al Pacte Mundial i que renovem anualment. Així col·laborem per complir els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides que van entrar en vigor l’1 de gener de 2016. Esperem que us resulti interessant i inspirador.
Moltes gràcies.

Agustín Markaide. President del Grup EROSKI