• L’ebitda va superar els 331 M€ impulsat per les mesures d’eficiència aplicades en tots els processos

• La xifra de vendes brutes va arribar als 5.729 M€

• Va continuar la reducció del marge brut, un esforç per mitigar el trasllat dels costos més grans als preus

• El 2023 EROSKI va completar una emissió de bons per 500 M€ i va amortitzar anticipadament el total del seu deute sindicat

• La cooperativa matriu, EROSKI S. Coop., va tancar l’exercici amb un benefici de 79 M€

El grup EROSKI va tancar els comptes de l’exercici 2023, el 31 de gener de 2024, amb un resultat positiu de 109 milions d’euros, que representa un 1,89% sobre les vendes brutes. El seu benefici operatiu va arribar als 259 milions d’euros, xifra que suposa un increment del 26,9% respecte del 2022.

El volum d’activitat també va augmentar, i les vendes brutes van arribar als 5.729 milions d’euros, un 6,3% per sobre de les de l’exercici previ; tot i que va continuar la reducció del marge brut percentual —que es va iniciar l’exercici anterior amb l’objectiu de mitigar el trasllat de costos més grans als preus de venda—, i ha acumulat un descens d’1,2 punts percentuals en el període 2022-2023. Un esforç que s’ha traduït en una millora notable en l’activitat de distribució alimentària a totes les regions on té presència.

Tot això, tal com ha explicat la CEO del grup, Rosa Carabel, “en un context en què ha continuat la pujada forta i constant dels preus, tant dels productes venuts com dels serveis directes necessaris per al desenvolupament de l’activitat, hem tancat un any de progrés significatiu i de desenvolupament extraordinari, amb una gestió eficaç contra la inflació, on les estratègies aplicades han respost als reptes econòmics actuals. Amb aquesta finalitat, els esforços en eficiència han estat fonamentals per tal d’avançar fermament en el control i la millora de les despeses, així com en la productivitat i l’eficiència a les nostres plataformes i en tota la cadena de subministrament. Una optimització que també ens ha permès reforçar la posició d’EROSKI en preu i atractiu comercial”.

Com a resultat de tot això, l’ebitda va millorar prop del 18% fins als 331 milions d’euros, amb una ràtio sobre vendes brutes del 5,77%, quatre dècimes per sobre del percentual de l’exercici previ.

Nova estructura financera

Al final del tercer trimestre del 2023, el grup EROSKI va amortitzar anticipadament 703 milions d’euros, corresponents al total del deute sindicat vigent després de l’acord subscrit el 2019, i va redefinir la seva estructura financera quan va tancar amb èxit una emissió de bons per un import nominal de 500 milions d’euros, amb una col·locació exclusiva en inversors institucionals, un import que es va complementar amb el que van aportar diverses entitats financeres que han continuat donant suport a EROSKI. Aquest procés va implicar determinades despeses no recurrents que expliquen, en gran part, l’increment de les despeses financeres de l’exercici.

Actuacions per a pal·liar la inflació, 384 M€ d’estalvi transferit

Durant el 2023, va continuar l’augment sostingut de la inflació en alimentació i en els costos directes d’explotació. EROSKI va posar el focus, un any més, a tractar de pal·liar, en la mesura possible, l’efecte en els preus de venda, transferint al mercat estalvis per un import de 384 milions d’euros per mitjà de diferents iniciatives comercials, ofertes, descomptes personalitzats i exclusius vinculats als clubs de fidelització, així com plans d’estalvi i beneficis vinculats a les famílies. D’aquesta manera, EROSKI demostra novament el seu alt nivell de responsabilitat i compromís amb les persones consumidores en aquest context econòmic.

Creixement, innovació i solidaritat

EROSKI va continuar augmentant la xarxa comercial el 2023, amb un balanç de 74 supermercats nous, entre propis i franquiciats i una gasolinera; va ampliar la seva presència a les regions d’Andalusia, Aragó, Balears, Catalunya, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, la Comunitat Valenciana, Extremadura, Galícia, Madrid i el País Basc. També va continuar la renovació i l’adequació de la xarxa comercial, transformant 8 hipermercats, 62 supermercats propis, 6 supermercats franquiciats i 9 òptiques.

Així mateix, el grup va destinar més de 15 milions d’euros a projectes d’innovació i desenvolupament. Al llarg de l’exercici passat, EROSKI va participar en 31 iniciatives d’innovació, deu de les quals en projectes de col·laboració europeus amb centres tecnològics, universitats i startups.

La contribució social del grup EROSKI el 2023 va assolir els 23 milions d’euros, gràcies a l’esforç de les persones sòcies consumidores, a la col·laboració de les institucions i les administracions per mitjà de la targeta solidària i de l’aportació d’EROSKI i la Fundació EROSKI, que hi van contribuir amb 2 euros per cadascun que van donar els clients. Aquests fons es van destinar a projectes de solidaritat i d’acció social, de suport a les famílies i col·lectius amb necessitats especials, la formació i la informació a les persones consumidores, i la cultura, el lleure i l’entorn local.

La cooperativa obté 79 M€ de benefici

D’altra banda, el volum de l’activitat de la matriu cooperativa EROSKI S. COOP. va augmentar un 16,66% fins als 1.969,7 milions d’euros, que va presentar un resultat positiu de 79 milions d’euros en comparació amb els 32 milions del mateix període de l’exercici anterior.

EROSKI va incorporar 595 persones com a socis cooperativistes el 2023. En la pròxima Assemblea General, el Consell Rector proposarà de destinar gairebé la totalitat del benefici a reforçar els fons propis de la cooperativa.

Sobre el grup EROSKI

EROSKI és el primer grup de distribució de caràcter cooperatiu d’Espanya i un de los líders del nord del mercat espanyol — des de Galícia fins a Baleares — amb una quota de mercat del 12,8% en aquesta zona, i és el líder al País Basc, Navarra i Galícia, i colíder a Balears. La seva xarxa comercial, al tancament del 2023, s’eleva a 1.533 establiments, entre supermercats, hipermercats, cash&carry i supermercat online, a més de gasolineres, botigues d’esport i altres negocis no alimentaris. Així mateix, té més de 6,4 milions de socis clients i més de 27.400 socis cooperativistes i treballadors, dels quals prop de 9.000 són socis propietaris, als quals cal sumar el col·lectiu de treballadors de les més de 620 botigues franquiciades.