• Les vendes brutes arriben a 5.885 M€, un 2,7 % més que el 2023

  • El resultat abans d’impostos creix un 23 % i supera els 127 M€

  • El benefici operatiu es manté estable en 259 M€, malgrat l’entorn de costos creixents

  • L’ebitda assoleix els 332 M€ i supera la xifra de l’exercici anterior

  • S’ha amortitzat deute per import de 59 M€, incloent-hi 15 M€ d’amortització extraordinària

El grup EROSKI ha tancat els comptes de l’exercici 2024, el 31 de gener de 2025, amb un resultat abans d’impostos de 127,2 milions d’euros, un 23 % superior al del 2023. Després d’aplicar una despesa de 45,5 milions d’euros en concepte d’impost sobre societats, el resultat net positiu ha estat de 81,7 milions d’euros, que, en un context encara desafiador per a la distribució comercial, reforça la solidesa financera del grup.

Les vendes brutes van augmentar un 2,7% en un entorn amb un efecte inflacionista inferior, fins a assolir els 5.885 milions d’euros, impulsades especialment pel creixement del 3,3% en l’àmbit alimentari.

Resultats robustos

El benefici operatiu del grup a tancament de l’exercici passat es va mantenir estable en 259 milions d’euros, en línia amb el 2023, tot i l’increment dels costos salarials i operatius. L’ebitda, lleugerament superior a l’exercici anterior, va créixer fins a 332 milions d’euros, xifra que demostra la solidesa de l’activitat ordinària i reflecteix l’eficiència de la seva gestió i la capacitat del grup per a mantenir el rendiment operatiu.

Durant el 2024, el grup va amortitzar 59 milions d’euros de deute, 15 milions més de la quantitat compromesa, i l’import pendent d’amortitzar es va situar en 948 milions d’euros a tancament de l’exercici, incloses les Obligacions Subordinades. Aquesta reducció contribueix a reforçar la seva estructura financera i a optimitzar el cost de finançament futur. La gestió consistent del deute ha permès, a més, una disminució efectiva de les despeses financeres del grup, que el 2024 tampoc es van veure afectades per despeses de reordenació com en l’exercici precedent.

Eficiència, tecnologia i estalvi

Al llarg de l’exercici 2024, el grup EROSKI ha continuat avançant de manera notable en el control i l’optimització de les despeses operatives, seguint la línia d’eficiència implantada en exercicis anteriors. Les iniciatives d’estalvi i millora implantades, tant noves com consolidades, han permès limitar el fort impacte dels increments de costos, fonamentalment salarials. Entre les actuacions principals destaquen la millora de la productivitat en les operacions de punt de venda, l’increment de l’eficiència en plataformes logístiques i de subministrament i l’optimització de les despeses indirectes.

En aquest avanç ha estat clau l’impuls donat a la tecnologia com a palanca per millorar l’eficiència a tota la cadena de valor i, alhora, enriquir l’experiència de compra de les persones consumidores. En aquesta línia, el grup destinarà 100 milions d’euros al llarg d’aquest pla estratègic per continuar avançant en l’automatització i la digitalització de processos, el desenvolupament d’algorismes avançats de previsió de demanda, la personalització de la proposta comercial i l’aplicació de models d’intel·ligència artificial orientats a optimitzar el mix de preu, assortiment i promoció.

Aquestes millores han enfortit la seva posició competitiva en matèria de preus i atractiu comercial de les botigues. Així, al llarg de l’exercici passat, el grup va transferir al mercat estalvis per import de gairebé 408 milions d’euros mitjançant diverses iniciatives comercials, ofertes, descomptes personalitzats i exclusius vinculats als seus clubs de fidelització, així com plans d’estalvi i beneficis específics per a les famílies. Entre aquestes mesures destaca la campanya “Sempre Bon Preu”, que el 2024 va permetre rebaixar 2.000 productes i que continua activa el 2025 ampliant les rebaixes a 700 productes nous, fet que consolida el compromís amb l’economia de les llars.

“Tot i la volatilitat actual, hem demostrat una resiliència notable i hem consolidat la posició com un grup sòlid i en creixement. Més enllà de les xifres, que reflecteixen una gestió eficient i un enfocament estratègic encertat, m’enorgulleix destacar com hem equilibrat el rendiment econòmic amb el nostre compromís social”, ha assenyalat la CEO d’EROSKI, Rosa Carabel. Durant la presentació de resultats, Carabel també ha subratllat: “Hem invertit significativament en innovació per millorar l’experiència de compra i optimitzar les operacions, alhora que hem reforçat l’estalvi de les famílies i hem donat suport a les comunitats on operem. Aquest èxit és fruit de l’esforç de totes les persones que formem part d’EROSKI i ens impulsa a continuar construint un futur més pròsper i sostenible”.

Transformació comercial i solidaritat

El 2024, el grup EROSKI ha continuat transformant la seva xarxa comercial amb renovació de trenta-sis botigues al seu model de nova generació, més ecoeficients i centrades en producte local i frescos i a millorar l’experiència de les persones consumidores. També ha obert 60 nous establiments —7 de propis i 53 de franquiciats—, per consolidar així el lideratge de proximitat.

La seva contribució social en el mateix període ha estat de 26,4 milions d’euros, gràcies a l’esforç de les persones sòcies consumidores, la col·laboració de les institucions i les administracions per mitjà de la targeta solidària i l’aportació d’EROSKI i la Fundació EROSKI.

 

Resultats de la cooperativa

Les vendes brutes de la cooperativa matriu, EROSKI Societat Cooperativa, han assolit els 2.227 milions d’euros, un 2,7 més que el 2023. Ha tancat l’exercici 2024 amb un benefici de 133 milions d’euros. En la pròxima Assemblea General, el Consell Rector proposarà destinar la totalitat de l’excedent disponible, una vegada abonats els interessos dels AFSES, per reforçar els fons propis de la cooperativa.

Sobre el Grup EROSKI

EROSKI és el primer grup de distribució de caràcter cooperatiu d’Espanya i un dels líders del nord del mercat espanyol —des de Galícia fins a les Balears—, amb una quota de mercat del 12,7 % en aquesta zona, i és el líder al País Basc, Navarra i Galícia, i colíder a les Balears. La seva xarxa comercial, al tancament del 2024, s’eleva a 1.502 establiments, entre supermercats, hipermercats, cash&carry i supermercats online, a més de gasolineres, botigues d’esport i altres negocis no alimentaris. Així mateix, té més de 6,4 milions de socis clients i més de 27.600 socis cooperativistes i treballadors, dels quals prop de 8.500 són socis propietaris, i a aquests cal sumar el col·lectiu de treballadors de les més de 600 botigues franquiciades.

 

 

 

 

 

 

Compartir en: