• Dissabte que ve, EROSKI se sumarà a l’apagada simbòlica de la iniciativa global més gran en defensa del medi ambient i que aquest any té per lema “Apaga la llum. Defensa el Planeta”

  • EROSKI i WWF col·laboren des de fa dues dècades per promoure un consum més responsable

EROSKI se suma per catorzè any consecutiu a la campanya “L’Hora del Planeta” promoguda per WWF amb el suport de Nacions Unides, fent una apagada simbòlica als rètols d’algunes de les seves botigues i plataformes logístiques i a la pàgina web www.consumer.es de la Fundació EROSKI, que continuarà activa amb una llum atenuada de menys intensitat. A més a més, difondrà la iniciativa a la pàgina web i a les xarxes socials, i entre les persones treballadores. Milions de persones d’arreu del món apagaran la llum durant una hora (entre les 20:30 i les 21:30, hora local) demà dissabte, 22 de març, per conscienciar el món sobre la importància del medi ambient i la lluita contra el canvi climàtic.

L’Hora del Planeta és el moviment global més gran a favor de la naturalesa, i aquest any té com a lema “Apaga la llum. Defensa el Planeta”. Durant aquesta iniciativa, que va néixer a Sidney (Austràlia) el 2007 i en la qual participen milions de persones de més de 190 països i territoris, s’apaguen els llums dels monuments i els edificis més emblemàtics del món, a més d’habitatges i empreses, com a símbol de la lluita contra el canvi climàtic i la pèrdua de biodiversitat.

“Un any més, EROSKI s’uneix a aquesta iniciativa de WWF, que ha esdevingut l’acció global de sensibilització més gran en defensa del medi ambient coneguda fins al moment, i un símbol per a cridar l’atenció sobre el problema del canvi climàtic. Els consumidors són cada cop més exigents amb els criteris de sostenibilitat i a EROSKI treballem per facilitar-los un consum més responsable”, ha assenyalat el director de Salut i Sostenibilitat d’EROSKI, Alejandro Martínez Berriochoa.

El gran repte per al Planeta: camí al 2030

El 2024 ha estat l’any més càlid des de la revolució industrial, ja que ha superat en més d’1,5 °C la temperatura mitjana del planeta, límit que no hem de superar si volem evitar impactes irreversibles que esdevinguin emergències socials, com la tràgica dana que vam patir a la Comunitat Valenciana amb conseqüències catastròfiques. I la resposta és insuficient: les cimeres climàtiques no aconsegueixen avanços significatius, continuem depenent dels combustibles fòssils i augmenta el negacionisme climàtic.

Per això, EROSKI ha redoblat els esforços en matèria de sostenibilitat i una de les fites més importants és l’ambiciós compromís d’aconseguir les zero emissions netes de gasos d’efecte d’hivernacle el 2050. Aquest repte s’emmarca en la seva adhesió al Codi de Conducta sobre negoci responsable d’aliments i pràctiques de màrqueting de la Unió Europea.

Per assolir aquest objectiu, EROSKI ha establert un full de ruta fonamentat en la millora de l’eficiència energètica dels seus processos i instal·lacions, l’adquisició d’energia de fonts renovables, la incorporació d’opcions de mobilitat sostenible i la col·laboració amb la seva cadena de valor per minimitzar l’impacte dels seus productes i serveis, entre altres accions.

EROSKI ha aconseguit dues estrelles Lean & Green per haver reduït un 30% les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle en les seves activitats logístiques. L’any passat va incorporar un segon camió elèctric en la distribució d’última milla, que ens ajudarà a assolir l’objectiu fixat de reduir el 35% de les emissions respecte del 2015 i així poder aconseguir la tercera estrella Lean & Green.

A més a més, EROSKI implementarà progressivament a la seva xarxa les mesures del nou model energètic de botiga, que inclou accions com ara il·luminació LED, mobiliari de fred amb els últims avanços en R+D, una climatització més eficient i refrigerants amb menys potencial d’escalfament global, entre altres accions de millora ambiental. En són un exemple la botiga de Lakua-Arriaga, la plataforma de Júndiz a Vitòria o la plataforma de la ZAL a Barcelona, que disposen de la certificació Leed Gold, un segell que acredita que l’edifici és més sostenible i està construït sota estàndards d’ecoeficiència exigents.

Addicionalment, EROSKI ha fet un pas més en el seu acord de col·laboració amb Iberdrola i treballen plegades per reduir la petjada de carboni de tots els centres de la cadena de supermercats per mitjà de diverses solucions d’electrificació. Així, els establiments i les seus d’EROSKI reduiran les emissions que generin i podran estalviar en la factura energètica per mitjà de diverses actuacions. L’electricitat que procedeix de fonts renovables és la solució energètica més eficient i, alhora, permet la independència dels combustibles fòssils.

EROSKI ha reduït la seva petjada de carboni d’abast 1 i 2 més d’un 50% des del 2017, fet que ha suposat evitar l’emissió de 172.064 tones de CO2 eq.; és a dir, aproximadament les emissions de més de 95.000 cotxes nous a Espanya circulant durant 10.000 km.

D’altra banda, EROSKI treballa per minimitzar l’impacte dels productes que comercialitza, amb una gamma de més de 2.100 referències amb certificacions de sostenibilitat, com ara el segell ecològic, MSC, Global GAP o FSC®, entre d’altres. A més a més, implementa accions de col·laboració amb la seva cadena de valor, com ara el Programa d’Acompanyament a Productors Locals, amb el qual ajuda a millorar la sostenibilitat del sector agroalimentari, amb un suport especial a les empreses més petites. I també continua amb la millora dels envasos per reduir la petjada plàstica i incrementar la reciclabilitat, reduint el plàstic i millorant la reciclabilitat dels envasos, amb més de quatre-centes referències ecodissenyades.

Més de vint anys de col·laboració

EROSKI i WWF col·laboren en diferents iniciatives des de fa més vint anys per al desenvolupament de diferents polítiques mediambientals en relació amb la millora en l’eficiència energètica, la promoció d’un consum més responsable, la promoció de pesca sostenible o el llançament de productes de marca pròpia EROSKI amb bones pràctiques sostenibles.

D’altra banda, WWF continua desenvolupant continguts pedagògics per a un mòdul específic sobre sostenibilitat dins del Programa Educatiu sobre Alimentació i Hàbits Saludables que desenvolupa l’Escola d’Alimentació de la Fundació EROSKI en col·laboració amb centres escolars de tot Espanya.

Compartir en: